بسته پشتیبان درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس رونمایی شد
14 اسفند 1402
بسته پشتیبان درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس رونمایی شد

دکتر محمدعلی محققی در اولین همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری حوزه سلامت در دفاع مقدس که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، در مورد رونمایی از «بسته پشتیبان درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس ویژه دانشجویان علوم پزشکی» گفت: این درسنامه با همکاری اساتید و برخی بزرگان تیم‌های اضطراری جبهه‌ها در دو جلد تدوین شده است. جلسات تدوین آن نزدیک ۵ سال طول کشیده و این درسنامه در ۲۰ فصل تدوین شده است.

وی با اشاره به موضوع فصل ۱۹ این کتاب، گفت: این فصل به موضوع شکوفایی اخلاق و معنویت در حوزه سلامت در دفاع مقدس پرداخته است.

محققی اظهار کرد: این درسنامه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدریس به دانشجویان علوم پزشکی انتخاب شده و سعی شده معارف دوران دفاع مقدس به خصوص شیوه اخلاقی فرهنگی و اخلاقی آن دوران بی‌نظیر به زبان علمی مطرح شود.

وی افزود: برای برقراری پیوند بین حوادث واقعی آن دوران و مطالب مطرح شده، بسته‌های پشتیبانی نیز به صورت مجموعه‌های کمک آموزشی چند رسانه‌ای با استفاده از منابعی که در آن زمان ثبت شده یا در مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ثبت شده، تهیه شده است که برای دانشجویان مطالب ملموس‌تر شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: نشریه علمی پژوهشی بهداری دفاع مقدس نیز برای تحقیق علمی در این زمینه تهیه شده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها از تدریس از مجموعه علمی و فرهنگی متعلق به ملت و دفاع مقدس ما غفلت نکنند.

محققی، ضمن دعوت از پژوهشگران و اندیشمندان خواست که آنها آثار خود را در این زمینه به این نشریه ارسال کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ مادی و معنوی جنگ تحمیلی، گفت: با مشارکت اساتید دانشگاه‌ها مثل اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه‌های بهداشت و مشارکت شخصیت‌های بزرگ دستاوردی در بهداشت ایجاد شده که نتیجه آن حفظ جان صدها هزار نفر بوده است.

محققی با بیان اینکه در طول تاریخ در دوران جنگ‌ها تلفات ناشی از بیماری‌های عفونی از تلفات نظامی بیشتر بوده است، خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس نظام سلامت از این فاجعه جلوگیری کرده است.

رییس پژوهشکده سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران  با بیان اینکه در حملات شیمیایی تقابل دو فرهنگ در استفاده از علم و فناوری را می‌بینیم، گفت: یک فرهنگ از عالی‌ترین فناوری استفاده می‌کند و سلاح‌هایی مثل سلاح شیمیایی را می‌سازد و آن را در اختیار زنگی مستی مثل صدام قرار می دهد و او مرتکب بزرگ‌ترین جنایت جنگی می‌شود، فرهنگ دیگر، یکی مجموعه نظام سلامت است که علیرغم محدودیت‌ها به شناسایی مواد شیمیایی مبادرت می‌کند و سعی میکند در کوتاه‌ترین مدت با دقیق‌ترین بررسی‌های علمی و استفاده از هر آنچه که در اختیار داشته، آنها را شناسایی و مهار کند. این تقابل دو رفتار حرفه‌ای است.

وی خاطر نشان کرد: این ظلم است که جوانان ما  دانشجویان ما با این آشنا نشوند.

محققی اظهار کرد: حوادث غیر مترقبه، حوادث تروریستی، جنگ‌ها و  ... ادامه می‌یابند و مستقیم و غیر مستقیم موجب مخاطره جدی امنیت ملی  خواهند شد. در این تردیدی نیست که داشتن برنامه‌های روزامد علمی، فناورانه در حوزه بهداری رزم، مدیریت بحران در بلایا و پدافند غیرعامل به است و ... یک وجوب و نیاز حتمی و اجتناب‌ناپذیر است و نیازمند فناوری‌های پیشرفته‌ خودکفا و هوشمند است و این نیازمند تلاش دانشگاهی است. کاربرد آنها برای صیانت از سلامت رزمندگان و مردم، ضروری است.