ربات «سینا» ۷ مزیت نسبت به نمونه آمریکایی دارد/دریافت مجوز جراحی بر روی انسان تا ۶ ماه آینده
14 اسفند 1402
ربات «سینا» ۷ مزیت نسبت به نمونه آمریکایی دارد/دریافت مجوز جراحی بر روی انسان تا ۶ ماه آینده

دکتر سعید سرکار در اولین همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری حوزه سلامت در دفاع مقدس که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای همه جانبه بر ایران در زمان دفاع مقدس، گفت: در زمان جنگ علیرغم فشارهای تحریم به خاطر نیازهایی که وجود داشت، شاهد نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر در حال حاضر ایران از نظر نظامی جزء ابرقدرت‌ها محسوب می‌شود، نتیجه دفاع مقدس است.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های ‌تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت خودباوری، گفت: ما با تمام وجود درک کردیم که باید روی پای خود بایستیم. بسیاری از دستاوردهای امروز مرهون دفاع مقدس و تحریم‌ها است.

وی اظهار کرد: ما با تحریم‌ها موافق نیستیم، تحریم‌ها ملت را تحت فشار قرار داده است، ولی دستاوردهای تحریم را نباید فراموش کنیم.

دبیر سابق ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه نانو، گفت: ما رتبه چهارم دنیا در حوزه نانو را داریم، در بیش از ۱۶ حوزه صنعتی بیش از ۱۶۰۰ محصول مبتنی بر فناوری نانو در بازار ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه فشار تحریم‌ها عصاره توانمندی ما را بیرون کشیده است، اظهار کرد: این درک عمیق که باید روی پای خود بایستیم، از زمان جنگ شروع شد.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های ‌تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد فناوری‌های روز حوزه پزشکی، گفت: فناوری‌های امروز پزشکی در دو حوزه پایش از راه دور مثل تله سونوگرافی، اینترنت اشیاء و .. است، بخش دیگر آن در حوزه عملکرد از  راه دور است که انواع ربات‌ها از جمله ربات‌های جراحی، ربات‌های حمل بیمار، هوش مصنوعی و ... است.

وی در مورد فناوری ربات‌های جراحی از راه دور در دنیا، گفت: پیشگام‌ترین ربات جراحی از راه دور دنیا ربات داوینچی آمریکا است. ما حدود سه سال بعد از ارائه ربات داوینچی، ربات جراحی از راه دور «سینا» را مبتنی بر توانایی‌های خودمان طراحی کردیم.

سرکار با اشاره به نوآوری‌های منحصر به فرد ربات «سینا»، اظهار کرد: این ربات حدود ۱۰ US patent (ثبت اختراع در آمریکا) دارد. تمام بن‌بست‌های ربات داوینچی در ربات ما حل شده است.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های ‌تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ربات «سینا»، ۷ مزیت نسبت به ربات داوینچی دارد، گفت: ولی چون سرمایه‌گذاری و حمایت‌ها در کشور آنچنان که باید، نبوده است، این ربات تا مرز جراحی بر روی حیوان رفته‌ است.

وی اظهار کرد: آمریکا ربات داوینچی را به کشورهای دیگر می‌فروشد، ولی تکنولوژی جراحی از راه دور را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهد؛ چون معتقد است که این یک تکنولوژی استراتژیک است. ربات ما توانمندی جراحی از دور را دارد و آمادگی ارائه به کشورهای دیگر را داریم.

به گفته سرکار؛ سه نمونه از این ربات در بیمارستان‌های سینا، امام خمینی و  شریعتی نصب شده است و در بیمارستان امام خمینی تا کنون
روی ۷ تا ۸ حیوان جراحی از راه دور داشتیم.

وی اعلام کرد: ما در حال تست ربات جراحی از راه دور «سینا» هستیم و تا ۶ ماه دیگر مجوز جراحی ربات سینا بر روی انسان را کسب خواهیم کرد.

سرکار با بیان اینکه اندونزی تا کنون دو نمونه ربات سینا را خریداری کرده است، گفت: خدمات پزشکی در اندونزی به خاطر پراکندگی جزایر ضعیف است و تنها راه برای ارتقای خدمات پزشکی در اندونزی تله مدیسین و استفاده از ربات‌های جراح است، یک سال پیش دو ربات ایران را خریدند و در حال حاضر دو نمونه از این ربات در بیمارستان‌های اندونزی نصب شده‌اند. 

رییس پژوهشگاه فناوری‌های ‌تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مزیت‌های ربات «سینا» نسبت به ربات داوینچی اشاره کرد و گفت: چرخش ۳۶۰ درجه‌ای بازوهای ربات «سینا»، متصل بودن ربات به تخت جراحی، ارزان‌تر بودن ربات و ابزارهای مصرفی ارزان‌تر از جمله مزیت‌های این دستگاه است. 

وی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری اندونزی دستور خرید ۱۲ دستگاه ربات سینا را صادر کرده و در حال حاضر دو ربات دیگر ثبت سفارش شده است.