نقش نداجا در بسیج منابع و ظرفیتهای آموزشی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دوران دفاع مقدس با تأکید بر تعاملات آموزشی |
کد مقاله : 1079-PAYDARI02 (R3) |
نویسندگان |
جاسم اکبری زاده مشکانی *1، امیرحسین الهامی2، علی بهرامی1 1نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 2دانشگاه عالی دفاع ملی |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف این پژوهش، مدیریت آموزش نداجا در راستای بسیج منابع آموزشی و تعاملات آموزشی نداجا شامل ارتقاء سطح آموزش کارکنان نداجا و ارائه خدمات موزشی به سایر سازمانها و ارگانهای کشوری و لشکری و نیروهای بسیجی در دوران دفاع مقدس است. در رابطه با ارتقاء سطح آموزش کارکنان نیروی دریایی با هدف ارتقاء توان رزم در مواردی که امکان اجرای آموزش در نیرو وجود نداشت، مدیریت آموزش نداجا با تعامل آموزشی با خارج از نداجا نسبت به رفع نیازهای آموزشی کارکنان اقدام مینمود. این پژوهش با استفاده روش پژوهشی تحلیل اسنادی انجام شده است و تحلیل کنشگری نداجا بهعنوان یک جامعه در رابطه با بسیج منابع آموزشی و ارائه آموزش به کارکنان و تعاملهای آموزشی با سایر ارگانها و سازمانها بهعنوان دیگر جوامع انسانی بر اساس مبنای نظری الگوی بسیج، از نظریه بسیج منابع، بهدنبال پاسخگویی به سؤال اصلی پژوهش، در رابطه با چیستی اقدامهای نداجا در حوزه بسیج منابع آموزشی و تعامل آموزشی با سایر ارگانهای لشکری و کشوری در دوران دفاع مقدس است. این پژوهش به این یافتهها میرسد که نداجا در دوران دفاع مقدس، آموزش را در مراکز آموزشی و مناطق عملیاتی اجرا میکرد و با ارگانهای لشکری و ارگانهای کشوری تعامل آموزشی داشته است. در پایان، پژوهش به این نتیجه میرسد که در دوران دفاع مقدس، آموزش در نداجا متوقف نشده و با ابتکار عمل، برخی از آموزشهای لازم در مناطق عملیاتی انجام شده است و حتی نداجا با بسیج منابع آموزشی، نسبت به رفع نیازمندی آموزشی سایر سازمانها نیز اقدام نمود. |
کلیدواژه ها |
آموزش، بسیج منابع آموزشی، نیروی دریایی ارتش، دفاع مقدس |
وضعیت: پذیرفته شده |