ظرفیت سازی ملی و مقابله با تحریم های اقتصادی در دفاع مقدس |
کد مقاله : 1204-PAYDARI02 |
نویسندگان |
محمد خواجه *1، یداله صادقی2 1دافوس 2پژوهشکده تحقیقات راهبردی، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت |
چکیده مقاله |
دفاع مقدس، نه تنها در عرصه نظامی، بلکه در عرصههای دیگری بویژه اقتصادی نیز حاوی درسآموختههای متعددی است. بویژه که دشمن پس از دوران هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی یا تحریمها را علیه ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ادامه داده است. پژوهش کنونی با هدف بررسی ظرفیتسازی ملی و مقابله با تحریم های اقتصادی در دفاع مقدس انجام شده است. پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی به روش اسنادی انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اقتصاد دوران دفاع مقدس را باید به دو زمینه کلی تفکیک کرد که یک زمینه آن مشارکت اقتصادی مردم در دفاع مقدس و زمینه دوم مدیریت راهبردی و جهادی اقتصاد ملی و پشتیبانی اقتصادی دولت از دفاع مقدس می باشد. در مواقع حساس، سرمایه مردمی موتور محرک به حساب میآید و مردم در دوران دفاع مقدس، مشارکت لازم را از خود نشان داده و سرمایههای خود را در دفاع از جبهها بکار گرفتند. در دوران دفاع مقدس، ظرفیت ناشناخته ملت ایران فوران نمود که ریشه در اعتقادات و باورهای دینی داشت. از سویی دیگر، مدیریت در اقتصاد بویژه در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم دشمن، نیازمند روحیه جهادی و ازخودگذشتگی مدیران است و تجربه دوران دفاع مقدس ثابت کرد که با مقاومت و مدیریت جهادی می توان از سخت ترین بحران ها عبور کرد. جنگ تحمیلی نشان داد که منفعل نشدن در برابر اقدامات دشمن به ویژه در حوزه تحریم ها درکنار عملکرد جهادی مدیران نقش مؤثری در هدایت اقتصادی کشور ایفا می کند. |
کلیدواژه ها |
ظرفیت سازی ملی، تحریم اقتصادی، مدیریت جهادی اقتصاد، دفاع مقدس |
وضعیت: پذیرفته شده |